Välj rätt vinterdäck

Alla fordon ska ha vinterdäck eller utrustning med motsvarande egenskaper mellan den första december och sista mars. Det gäller båda för vanliga personbilar, motorcyckel och för lätta lastbilar, alltså lastbilar som väger mindre än tre och ett halvt ton. Även släp måste utrustas med vinterdäck om de ska dras av ett annat fordon som också har vinterdäck. När man ska köpa motorcykeldäck eller vinterdäck för sin bil har man två egentliga val, att antingen köpa dubbade eller dubbfria däck. Däck med dubbar får dock endast användas mellan den första oktober och den femtonde april, eller när det är vinterväglag på vägarna under årets övriga datum. Det är alltså förbjudet att använda dubbdäck på sommaren. Vinterväglag är det enligt Trafikverket när det är snömodd, is eller frost på hela eller vissa delar av vägbanan.

Ett vinterdäck är enligt Trafikverkets definition ett däck som är särskilt framtaget för körning på vintervägläg. Dessa däck är märkta med bokstäverna MS, M.S, M&S, M+S eller texten “mud and snow”. Så kallade året-runt-däck, som är friktionsdäck med bättre torrvägsegenskaper än vinterväglagsegenskaper, är gjorda för att användas på både sommaren och vintern. Dessa däck slits dock väldigt mycket på sommaren vilket gör att fordonets köregenskaper försämras och däckets livslängd inte är särskilt långt.

Det finns tre olika kategorier av vinterdäck. Dessa kategorier är dubbade vinterdäck, odubbade vinterdäck av nordisk typ och odubbade vinterdäck av europeisk typ. Det finns alltså odubbade däck som är anpassade efter antingen det varmare europeiska klimatet eller det kyligare nordiska klimatet. I regel ger dubbade däck betydligt bättre köregenskaper på isbelagda vägar jämfört med odubbade däck. De dubbade däcken bidrar även till att de odubbade däcken får bättre grepp på isiga vägar eftersom de dubbarna river upp isen. Det är just för sina goda egenskaper på is som dubbdäck fortfarande är väldigt populära.

På andra underlag än is är har dock odubbade vinterdäcken som är anpassade efter det nordiska klimatet väldigt liknande egenskaper som de dubbade vinterdäcken. Det gäller även när temperaturerna är långt under nollstrecket. De odubbade däcken som är gjorda för det europeiska klimatet har dock bäst egenskaper på våta eller torra vägar då det är plusgrader ute. Odubbade vinterdäck har ett lägre rullmotstånd och ger ifrån sig mindre oljud jämfört med dubbade vinterdäck vilket är en stor fördel. Att åka med odubbade vinterdäck på sommaren är med som sagt lagligt i Sverige med året-runt-däck. Det är dock inget att rekommendera eftersom det finns vissa nackdelar med de däcken. Jämfört med riktiga sommardäck slits de odubbade vinterdäcken mycket snabbare i de varma temperaturerna och dessutom blir bromssträckan med de odubbade vinterdäcken mycket längre.

De flesta däck som tillverkas idag, vare sig de är sommar- eller vinterdäck, är radialdäck. Det är däck som är uppbyggda av en stark textilväv och en stålstomme som sitter under gummit på däckets ovansida. Dessa däck är väldigt stabila och kan anpassa sig efter ojämnheter i vägen på ett sätt som de tidigare diagonaldäcken inte kunde göra.